torsdag 28 januari 2010

Att göra skillnad


Liberala Kvinnor och folkpartiet bevakar även på det lokala planet. I tisdags var jag, som är distriktsordförande för LK Västernorrland, Ingeborg Wiksten, vår ombudsman i länet, samt Stefan Falk, ledamot i barn- och utbildningsnämnden, på plats hos genuspedagogen Berit Klaesson i vår kommun. Detta för att få information och kunskap om vikten av genusarbete ända från förskolenivå. Samtidigt berättade hon att genusperspektivet är nämnt i läroplanen för grundskolan ända sedan 1964. Då är det mycket märkligt att genusperspektivet inte har setts som självklart, som så mycket annat i läroplanerna.
Det är besynnerligt att de utbildade genuspedagogerna i Sundsvall inte har fått deltagit tillsammans med kommunens tjänstemän, när projekten om genusperspektiven i förskolorna planerades från start.
Det är också mycket märkligt att inte Sundsvalls kommun har gått i bräschen för Gävle kommun, där de har anställt genuspedagoger efter projektets slut. Istället fördelar Sundsvalls kommun ut ansvaret av genusarbetet på rektorerna och deras budgetar. Detta leder ju till att det hela tiden tittas på siffror när beslut skall tas. Istället borde man fokusera på det verkliga arbetet och ge genuspedagogerna den chans till ökad jämställdhet och rätt till oliktänkande ända från förskolan. Att implementera genusperspektivet i högstadiet gör det mycket svårare, eftersom såväl pojkar som flickor redan har skapat sin identitet i olika könsroller men även personligt.
Berit Klaessons största vision är att få tillgång till både feminint och maskulint arbetssätt, för att nå fram till ökad jämställdhet. Medvetenheten bland förskole- och skolpersonal är så oerhört viktig, säger genuspedagogen Berit Klaesson. Metoden eller arbetssättet kommer eftersom, avslutar hon.
En fråga för oss politiker, är att få ta del av hur utvärderingar om genusperspektivet i förskolorna ser ut i Sundsvall. Detta med anledning av de projektpengar kommunen har tillsatt för förskolepersonal, men inte minst för förskolepersonalens och genuspedagogernas möjlighet till fortsatt verksamhet för att visa att kön faktiskt inte har någon betydelse för vem du är och vad du gör.

Inga kommentarer: