söndag 27 januari 2008

Det bjöds verkligen på Cabaret!

Besökte premiärföreställningen Cabaret igår kväll. Vilket fantastisk skådespeleri i denna så djupa och gripande berättelse under 30-talets Berlin! Jag tänkte för mig själv när föreställningen hade börjat, att "åh här är det bara att lyssna till härlig musik och sång". Men så var inte fallet. Den politiska förankringen i föreställningen kom över mig när den judiske frukthandlaren Schultz försöker att gifta sig med Fräulein Schneider, och hon till sin förskräckelse inser att hon kommer att tappa tillståndet att hyra ut rum om hon gifter si gmed en jude. Något som både faschinerade mig, men samtidigt skrämde mig under föreställningens gång, var att se hur människorna följsamt verkade leva under nazisternas maktövertagande. Men kanske var den tragiska berättelsen om människornas intolleranta nivå mot varandra, som gjorde föreställningen så fantasktisk bra tillsammans med den enorma musiken och skådespeleri bland artisterna. En enorm föreställning såhär på självaste premiärdagen!

1 kommentar:

M-Shakely sa...

Hej ...det varkar att denna föreställningen är bra , vi ser fram emot att se den den 10:e ;)