söndag 8 februari 2009

Glöm inte bort ungdomarna!

I fredags besökte jag, i egenskap av ledamot i Sundsvalls kultur- och fritidsnämnd, ungdomarna i Bosvedjan. De har fått låna kyrkans lokaler för att man ska pröva och se om det finns behov av att stationera ungdomarna i Bosvedjan någonstans, kanske på frivillig basis med några anställda personal. Deras fritidsgård tog majoriteten i Sundsvall bort för några år sedan. Sedan dess har inte ungdomarna haft någonstans att hålla till efter skolan och på fritiden i övrigt i sitt närområde.

Det var en mycket intressant och trevlig fredagskväll med ungdomarna och deras ledare tyckte jag! Gud var roligt ungdomarna tyckte att det var när de lagade mat tillsammans och dukade fram allt som skulle vara till. Vi åt tacos som de hade gjort och det var hur gott som helst kan jag säga! Jag spelade pingis med en av ungdomarna och det var "skitkul"! Jag tror han tyckte detsamma.

Det finns så mycket energi i de ungdomar som jag mötte i fredags. De skriker efter någonstans att vara och där det finns vuxna som stöd. Här gäller det att vi kan ge ungdomarna det de vill ha, inte servera dem en massa prylar, utan istället uppmuntra dem till att kunna göra saker i närheten där de bor och tillsammans med andra. En mycket viktig aspekt!

Vad dessa ungdomar önskar, är att de ska kunna få vara någonstans ungefär onsdagar och fredagar. Vi känner till att det finns utrymme för de här ungdomarna i Bosvedjans centrum, men där kommunen ännu inte tagit steget att öppna upp för mer tillgänglighet för dem. Istället har de hängt utomhus i Bosvedjans centrum eller rört sig vidare till Skönsberg eller stan.

Jag talade med citygruppen för polisen i Sundsvall vid matbordet i fredags kväll, och deras initiativ till de här tre fredagarna för ungdomarna i Bosvedjan, har varit fantastiskt bra och det är ett startskott på något som verkligen kan bli något riktigt bra för de här ungdomarna och deras välmående. Det har skett samarbete med BRÅ lokalt och även socialtjänsten var på besök under kvällen.

Eftersom det finns två lokaler i Bosvedjans centrum att tillgå, så är det hög tid att de styrande politikerna i Sundsvall fattar beslut om tillgänglighet för ungdomarna. Alternativet kan vara att andra intressegrupper i kommunen tillsammans med personal driver en "ungdomsgård" vidare i Bosvedjan. Det kommer att löna sig i längden. Det gäller att se långsiktigt när vi gör besparingar, för att hitta bra lösningar för ungdomarna och allmänheten - inte minst så måste vi tro på våra ungdomar och deras idéer. De har mycket att ge!

Jag håller tummarna för er ungdomar i Bosvedjan. Ni är jätteduktiga!

Inga kommentarer: