fredag 13 november 2009

Minskat bistånd till Peru

Idag har jag besökt de två biståndsorganisationerna Sida och Diakonia som är stationerade här i Lima. Det var två förhållandevis korta möten med dessa representanter, men väl så givande för en förhoppningsvis bra start på detta projekt.
Sida kommer att fasa ut demokratiseringsarbetet för Perus befolkning nästa år. Något som enligt Sidas representant är synd, och det anser även jag. Mötet med Diakonias representant visade på samma åsikt vad gäller minskningen av biståndet till Latinamerika och Peru.
Det var två mycket gästvänliga och trevliga representanter som tog emot mig. Något som jag reflekterade över vid besöket med Diakonias representant, var att 50% av Diakonias intäkter kommer från Sida. Vilket skulle innebära att när Sidas verksamhet och därmed intäkter till Diakoni, eftersom de samarbetar ekonomiskt, Diakonias budget halveras. Hoppet finns dock kvar hos andra organisationer som Diakonia har varit i kontakt med för kommande framtida arbete för ökat välstånd bland befolkningen i Peru. Något annat väsentligt som Diakonia lyfte fram, var att arbetet av de olika bistånds- och demokratiorganisationerna för en bra regionalpolitik mellan de olika regioner i Peru var bra. Jag ska ta reda på mer om detta för ett bra arbete.
Jag kommer att kontakta de lokala organisationer som Sida och Diakonia arbetar för för vidare undersökning för befolkningens demokrati. På måndag ska jag träffa en representant för Svalorna Latinamerika i Arequipa, då jag förhoppningsvis har möjlighet att följa deras arbete där.
Nu ska vi gå ut någonstans på Limas gator och hitta ett bra matställe för att avsluta dagen. Imorgon bär det av till Arequipa.
Ha en trevlig dag och kväll!

Inga kommentarer: