lördag 14 november 2009

Personalen på Materno Infatil hospital



Efter en del research på barnsjukhuset i Lima, så har jag skapat mig lite kontakter med barnsköterskan på bilden, Telma Tello. En mycket sympatisk och varm person, som verkligen tog sig tid att hjälpa mig med mitt sökande efter min bakgrundshistoria. Hon säger bokstavligen att hon vill och ska göra allt för att hjälpa mig att hitta mitt ursprung.
Det tackar jag för!
Detta har lett till att jag nu med hjälp av barnsjukhusets chef, som också visas på bilden, förhoppningsvis får något svar om drygt en vecka. Nu är jag med andra ord ”vip-kund” på sjukhuset, blir insläppt så fort de polisklädda vakterna ser mig vid entrén.
Jag måste säga att sjukhusets karaktär inte verkar vara det mest högkvalitativa vad gäller inredning och verktyg för att upprätthålla fullgod sjukvård. Däremot är det en fantastisk personal, sköterskor och läkare, som verkligen arbetar med hjärtat vid sidan av det hårda arbetet som krävs för att ta hand om alla sjuka barn som kommer in dit hela dagarna. Det märks att tiden är en viktig resurs här i Lima och Peru, till skillnad från den svenska sjukvården, där tiden är en av personalens och i allmänhet människornas största fiende.
Nu återstår det för mig att återigen besöka Materno Infantil de San Bartolomé om knappt två veckor, för att kanske få svar på var och med vilka föräldrar och eller syskon jag startade mitt liv.
Jag har nu landat och stationerat in mig på hotellet i Arequipa, där mitt demokratiarbete skall fortsätta. Jag ska på måndag träffa Svalorna Latinamerika, som jag nämnt tidigare, för utforskning om arbetet bland landsbygdens befolkning.
Nu ska vi gå och äta en bit mat igen;-). Något som aldrig sitter i vägen för en gormé…

Väl mött efter nya uppdrag!

3 kommentarer:

(Mal) i-shakely sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
(Mal) i-shakely sa...

Fantastiskt!
Hoppas verkligen att du ska få veta mer...
Jag undrar med. vad har det för betydelse om man har bra inredning och verktyg men dålig sjukvård och tvärtom?
Hälsningar
Mésud med Fam.

John sa...

Kul Maria, att resan har gått bra! Sen verkar det ju som att du har bra folk runt omkring dig. Jag/vi kommer att följa dig på din blogg f
ramöver, verkligen intressant...

John, Amanda, Herman..